Kusakabe Kimbei (1841–1934) a fost unul dintre cei mai respectați fotografi ai Japoniei sfârșitului de secol XIX și începutului de secol XX, cunoscut în timpurile sale ca un renumit producător de fotografie-suvenir. Activitatea sa de fotograf s-a desfășurat cu precădere între anii 1881 și 1912.
Contextul istoric:
Înainte de a doua jumătate a secolului al XIX-lea japonezii au avut extrem de puține contacte cu europenii și americanii. De teama pierderii valorilor tradiţionale încă din secolul al XVII-lea fuseseră expulzați aproape toţi europenii, iar comerţul cu aceștia fussese limitat la un mic port administrat de negustori și mercenari olandezi din orașul Nagasaki.
Acesta este și motivul pentru care orașul Nagaski este acreditat ca fiind primul oraș din Japonia în care s-a folosit o cameră fotografică tip Daguerre, însă acest lucru s-a întâmplat abia în 1848, la aproape 10 ani de la inventarea aparatului foto. Autoizolarea Japoniei cu scopul păstrării valorilor tradiționale făcuse ca toate invențiile răspândite pe teritoriul Europei, Americiii și chiar al Australiei să rămână total necunoscute în arhipelagul nipon.
Expediția comodorului Matthew C. Perry în Orientul Îndepărat, desfășurată între 1852 și 1854, a adus pe țărmurile Japoniei nave considerate de japonezi a fi masive și care aveau (sau puteau avea) la bord zeci de tunuri. Pornind de la avansul industriei militare occidentale sesizat cu această ocazie, expediția respectivă i-a deschis ochii împăratului Meiji cu privire la diferenţele tehnologice existente între societatea occidentală și lumea feudală în care rămăsese ancorată societatea niponă.
În perioada în care Occidentul descoperise energia electrică, inventase camerele de fotografiat, sisteme complexe de navigaţie şi trecuse de Războaiele Napleoniene, Japonia era încă blocată în Evul Mediu.
Din fericire pentru japonezi, simţul realităţii a învins şi au stabilit relaţii economice şi politice cu europenii, încurajând progresul spre era modernă.
sursa: War History online citat de Descopera.ro
La vremea respectivă puterea reală în Japonia era deținută de shoguni, împăratul având un rol mai mult formal în societate. Tocmai de aceea existau disensiuni între forțele imperiale și samuraii care reprezentau societatea tradiționalist-feudală condusă de shoguni.
Presiunea progresistă a împăratului, care se bucura dealtfel de susținerea oamenilor de rând, face ca ultimul shogun, Tokugawa Yoshinobu, să cedeze puterea în anul 1867. Samuraii își pierd la rândul lor mare parte din privilegii și se instaurează guvernarea imperială Meiji (Stăpânirea Luminată) deschisă la progres tehnologic și modernizarea societății.
Perioada Meiji a fost marcată de reformă și modernizare semnificativă și în acest timp (anii1868-1912) Japonia s-a transformat dintr-o societate feudală într-o putere industrială și militară mondială. Fotografia a devenit „în mod ferm și explicit legată de procesul de industrializare și construirea unei națiuni japoneze moderne”
sursa:Harvard Library Education
Kusakabe Kimbei și începuturile fotografiei japoneze
Ca urmare a instaurării Stăpânirii Luminate Meiji restricțiile de călătorie impuse turiștilor europeni și americani au fost eliminate. Printre primii călători care, fascinați de cultura asiatică, au poposit în Japonia s-au numărat fotografii Felice Beato și baronul Raimund von Stillfried care au deschis primele studiori de fotografie în Yokohama. Numărul tot mai mare de la an la an al vizitatorilor din Europa și America crează o oportunitate firească: vânzarea de fotografii-suvenir. Trendul epocii impunea ca acestea să fie colorate, așa că Felice Beato și Raimund von Stillfried apelează la un localnic, Kusakabe Kimbei pe care îl angajează ca asistent și colorist. Încurajat de aceștia Kusakabe Kimbei își deschide propriile studiouri începând cu anul 1881 în Yokohama și Tokyo.
În 1885 cumpără și devine proprietar al unora dintre negativele lui Felice Beato, Raimund von Stillfried și ale altor doi fotografi japonezi (Uchida Kuichi și Ueno Hikoma). Înglobează astfel imaginile captate de aceștia în propriile albume pe care le vinde cu mare succes vizitatorilor europeni și americani. Albumele sale conțineau în general fotografii de dimensiunea 19×25 cm legate în grupuri de 25, 50 sau 100 de bucați.
Albumele produse de Kimbei Kusakabe ajung extrem de răspândite în Europa și America, fotografiile sunt expuse în diverse muzee și chiar apare un curent în acea perioadă, numit Japonism.
Acesta le oferea privitorilor o evadare imaginară din societatea industrială modernă într-o societate mai idilică, înrădăcinată în cultura tradițională. Occidentalii ajunseseră să își dorească imagini care le confirmau viziunile romantice ale istoriei și culturii japoneze în contrast cu propriile lor medii culturale.
Galerie foto: 20 fotografii de Kusakabe Kimbei
Fii social! Poți comenta folosind căsuța de mesaje ( din partea de jos a paginii ) sau folosind formularul facebook.