Probabil pentru toată lumea este evident ce înseamnă fotografia aviatică. Așa cum fotografia auto presupune fotografierea autovehiculelor rulând în special la viteze mari, tocmai pentru a obține o imagine care să ofere dinamism, fotografia aviatică presupune fotografierea aeronavelor aflate în zbor. În cadrul acestui tip de fotografie există însă o specializare extrem de îngustă și dedicată: fotografia aer-aer (air-to-air photography). În principiu aceasta presupune fotografierea unei aeronave aflată în mișcare de pe o altă aeronavă aflată la rândul ei în mișcare.
Specializarea este atât de îngustă încât la momentul actual există doar 10 fotografi aer-aer acreditați în toată lumea, conform AIR & SPACE MAGAZINE și Nikon Professional Services. Unul dintre aceștia este fotograful japonez Katsuhiko Tokunga.
- data nașterii: 13 ianuarie 1957
- primul zbor: 1978 – US Air Force
- fotograf oficial pentru companii de acrobație aviatică: Red Arrows (Royal Air Force), Blue Impulse (Japan Self Defense Air Force), Snowbirds (Canadian Forces), Frecce tricolori (Italian Air Force) și Brietling Jet Team.
- fotograf oficial pentru producători aviatici: Lockhed Martin, Saab, Pilatus Aircraft, Korean Aerospace Industries, Airbus Military/Eurofighter
Pentru o sesiune foto aer-aer se cheltuiște o sumă enormă de bani. Spre exemplu – doar combustibilul pentru zborul unui singur avion de luptă costă în jur de 25.000 de dolari. Acum, imaginați-vă bugetul pentru toată operațiunea, inclusiv întreținerea aeronavei, pregătirea pilotului și multe alte elemente. Suma finală poate fi inimaginabilă.
De ce producătorii europeni angajează un fotograf japonez ca mine? Motivul este simplu: o sesiune foto sigură și eficientă este mai importantă decât orice. Costurile de transport internaționale ale unui fotograf nu reprezintă nimic în comparație cu prețul total al proiectului. Și dacă clientul este mulțumit, toți banii vor fi fost bine cheltuiți.
Katsuhiko Tokunga
Acesta este motivul pentru care Katsuhiko Tokunga își petrece cea mai mare parte a anului călătorind de pe un continent pe altul pentru a-și onora contractele cu producătorii de aeronave. „Numiți un turbojet, orice turbojet, al oricărui producător – și sunt șanse foarte mari ca Katsuhiko Tokunga să fi zburat deja cu el”, scria revista AIR & SPACE MAGAZINE în august 2017.
Când vine vorba de fotografia aer-aer, pre-planificarea este mai importantă decât imaginea în sine. În cele mai multe cazuri, avioanele pot sta în aer timp de aproximativ o oră și de aceea trebuie făcută o planificare în consecință. Stabilirea fiecărui pas începănd de la decolare până la aterizare și petrecerea eficientă a timpului de zbor sunt cheile unei fotografii de succes.
De obicei, pregătesc 10 – 20 de momente foto pentru fiecare zbor. Doar după verificarea condițiilor unice ale situațiilor în care se vor realiza sesiunile foto, pot organiza programul cel mai sigur și mai eficient.
Katsuhiko Tokunga
Cât privește echipamentul foto folosit, Katsuhiko Tokunga declara într-un interviu pentru Nikon Professional Services că:
Cockpiturile sunt spații strâmte, înghesuite, umplute cu aparataje care care îmi limitează mișcarea, așa că mă duc la bord cu cât mai puțin echipament fotografic, întotdeauna luând în considerare siguranța. Schimbarea obiectivelor pentru diferite subiecte este posibilă la sol, dar pentru sesiunile aer-aer limitez varietatea de obiective pe care le folosesc pentru a fi în siguranță.
Pe un zbor uzual mă folosesc de două corpuri de cameră: un D4 și un D800. Dacă planul implică zbor inversat (cu capul în jos) sau cu o echipă acrobatică atunci iau doar un corp de aparat foto, deoarece forța negativă-G mi-a face echipamentul pe care nu-l țin în mână să plutească necontrolat. În mod obișnuit folosesc un AF-S NIKKOR 24-70mm f / 2.8G ED și un AF-S NIKKOR 14-24mm f / 2.8G ED. De asemenea uneori, când este posbil iau cu mine un AF-S NIKKOR 85mm f / 1.8G și un AF Fisheye-NIKKOR de 16mm f / 2.8D, dacă este necesar.
Katsuhiko Tokunga
Galerie foto:
Fii social! Poți comenta folosind căsuța de mesaje ( din partea de jos a paginii ) sau folosind formularul facebook.