Probabil pentru toată lumea este evident ce înseamnă fotografia aviatică. Așa cum fotografia auto presupune fotografierea autovehiculelor rulând  în special  la viteze mari, tocmai pentru a obține o imagine care să ofere dinamism, fotografia aviatică presupune fotografierea aeronavelor aflate în zbor. În cadrul acestui tip de fotografie există însă o specializare extrem de îngustă și dedicată: fotografia aer-aer (air-to-air photography). În principiu aceasta presupune fotografierea unei aeronave aflată în mișcare de pe o altă aeronavă aflată la rândul ei în mișcare.

Specializarea este atât de îngustă încât la momentul actual există doar 10 fotografi aer-aer acreditați în toată lumea, conform AIR & SPACE MAGAZINE și Nikon Professional Services. Unul dintre aceștia este fotograful japonez Katsuhiko Tokunga.

Katsuhiko Tokunga
  • data nașterii: 13 ianuarie 1957
  • primul zbor: 1978 – US Air Force
  • fotograf oficial pentru companii de acrobație aviatică: Red Arrows (Royal Air Force), Blue Impulse (Japan Self Defense Air Force), Snowbirds (Canadian Forces), Frecce tricolori (Italian Air Force) și Brietling Jet Team.
  • fotograf oficial pentru producători aviatici: Lockhed Martin, Saab, Pilatus Aircraft, Korean Aerospace Industries, Airbus Military/Eurofighter

Pentru o  sesiune foto aer-aer se cheltuiște o sumă enormă de bani. Spre exemplu – doar combustibilul  pentru zborul unui singur avion de luptă costă în jur de 25.000 de dolari. Acum, imaginați-vă bugetul pentru toată operațiunea, inclusiv întreținerea aeronavei, pregătirea pilotului și multe alte elemente. Suma finală poate fi inimaginabilă.

De ce producătorii europeni angajează un fotograf japonez ca mine? Motivul este simplu: o sesiune foto sigură și eficientă este mai importantă decât orice. Costurile de transport internaționale ale unui fotograf nu reprezintă nimic în comparație cu prețul total al proiectului. Și dacă clientul este mulțumit, toți banii vor fi fost bine cheltuiți.

Katsuhiko Tokunga

Acesta este motivul pentru care Katsuhiko Tokunga își petrece cea mai mare parte a anului călătorind de pe un continent pe altul pentru a-și onora contractele cu producătorii de aeronave. „Numiți un turbojet, orice turbojet,  al oricărui producător – și sunt șanse foarte mari ca Katsuhiko Tokunga să fi zburat deja cu el”, scria revista AIR & SPACE MAGAZINE în august 2017.

Sarah Tanner și echipa Breitling Wingwalkers în Japonia
Sarah Tanner și echipa Breitling Wingwalkers în Japonia ©Katsuhiko Tokunga

Facebook || Nikon

Aeroplane din anii 1940 survolând Palm Jumeraiah - Dubai
Aeroplane din anii 1940 survolând Palm Jumeraiah – Dubai ©Katsuhiko Tokunga

Facebook || Nikon

Echipa aviatică a Emiratelor Arabe Unite, Al Fursan (Cavalerii), zburând cu Alenia Aermacchi MB339s într-un show aviatic din 2014 desfășurat la Abu Dhabi
Echipa aviatică a Emiratelor Arabe Unite, Al Fursan (Cavalerii), zburând cu Alenia Aermacchi MB339s într-un show aviatic din 2014 desfășurat la Abu Dhabi ©Katsuhiko Tokunga

Facebook || Nikon

Formație F16 Fighting Falcons zburând deasupra Mării Chinei de Sud
Formație F16 Fighting Falcons zburând deasupra Mării Chinei de Sud ©Katsuhiko Tokunga

Facebook || Nikon

Când vine vorba de fotografia aer-aer, pre-planificarea este mai importantă decât imaginea în sine. În cele mai multe cazuri, avioanele pot sta în aer timp de aproximativ o oră și de aceea trebuie făcută o planificare în consecință. Stabilirea fiecărui pas începănd de la decolare până la aterizare și petrecerea eficientă a timpului de zbor sunt cheile unei fotografii de succes.

De obicei, pregătesc 10 – 20 de momente foto pentru fiecare zbor. Doar după verificarea condițiilor unice ale situațiilor în care se vor realiza sesiunile foto, pot organiza programul cel mai sigur și mai eficient.

Katsuhiko Tokunga

Aceste Alenia Aermacchi MB339s aparținând Italian Airforce și United Arab Airforce s-au dispus într-o impresionantă formație de 18 aeronave în apropierea Dubai-ului în anul 2015
Aceste Alenia Aermacchi MB339s aparținând Italian Airforce și United Arab Airforce s-au dispus într-o impresionantă formație de 18 aeronave în apropierea Dubai-ului în anul 2015 ©Katsuhiko Tokunga 

Facebook || Nikon

Un Boeing F15 aparținând Japan Air Self Defense Force înfățișând Muntele Fuji, Muntele Tsukaba și ramuri de cireș înflorit în timp ce zboră deasupra orașului Haykuri, Japonia, în 2005. Aeronava a fost pictată în Nihonga în stil tradițional japonez pentru aniversarea de 50 de ani a JASDF
Un Boeing F15 aparținând Japan Air Self Defense Force înfățișând Muntele Fuji, Muntele Tsukaba și ramuri de cireș înflorit în timp ce zboră deasupra orașului Haykuri, Japonia, în 2005. Aeronava a fost pictată în Nihonga în stil tradițional japonez pentru aniversarea de 50 de ani a JASDF ©Katsuhiko Tokunga

Facebook || Nikon

Acesta este un Saab Griphen în timp ce execută un viraj strâns spre dreapta deasupra Palm Jumeirah - Emiratele arabe Unite , în 2008
Acesta este un Saab Griphen în timp ce execută un viraj strâns spre dreapta deasupra Palm Jumeirah – Emiratele arabe Unite , în 2008 ©Katsuhiko Tokunga

Facebook || Nikon

Un Dassault Mirage 2000 multicolor plonjând în norii de deasupra comunei Jagel, Germania
Un Dassault Mirage 2000 multicolor plonjând în norii de deasupra comunei Jagel, Germania ©Katsuhiko Tokunga

Facebook || Nikon

Pilatus PC-12 zburând deasupra Mării Mediterane, Propriano, Corsica în 2017
Pilatus PC-12 zburând deasupra Mării Mediterane, Propriano, Corsica în 2017 ©Katsuhiko Tokunga

Facebook || Nikon

Aeronavă Sukhoi SU-30MKI aparținând Indian Air Force zburând deasupra Burj Al Arab în 2008 pe parcursul Desert Falcon Exercise executat prin colaborarea dintre United Arab Air Force și Indian Air Force
Aeronavă Sukhoi SU-30MKI aparținând Indian Air Force zburând deasupra Burj Al Arab în 2008 pe parcursul Desert Falcon Exercise executat prin colaborarea dintre United Arab Air Force și Indian Air Force ©Katsuhiko Tokunga

Facebook || Nikon

Cât privește echipamentul foto folosit, Katsuhiko Tokunga declara într-un interviu pentru  Nikon Professional Services că:

Cockpiturile sunt spații strâmte, înghesuite, umplute cu aparataje care care îmi limitează mișcarea, așa că mă duc la bord cu cât mai puțin echipament fotografic, întotdeauna luând în considerare siguranța. Schimbarea obiectivelor pentru diferite subiecte este posibilă la sol, dar pentru sesiunile aer-aer limitez varietatea de obiective pe care le folosesc pentru a fi în siguranță.

Pe un zbor uzual mă folosesc de două corpuri de cameră: un D4 și un D800. Dacă planul implică zbor inversat (cu capul în jos) sau cu o echipă acrobatică atunci iau  doar un corp de aparat foto, deoarece forța negativă-G mi-a face echipamentul pe care nu-l țin în mână să plutească necontrolat. În mod obișnuit folosesc un AF-S NIKKOR 24-70mm f / 2.8G ED și un AF-S NIKKOR 14-24mm f / 2.8G ED. De asemenea uneori, când este posbil iau cu mine un AF-S NIKKOR 85mm f / 1.8G și un AF Fisheye-NIKKOR de 16mm f / 2.8D, dacă este necesar.

Katsuhiko Tokunga

Galerie foto:

Fii social! Poți comenta folosind căsuța de mesaje ( din partea de jos a paginii ) sau folosind formularul facebook.

Comenteaza cu contul Facebook
f64.ro

LĂSAȚI UN MESAJ

Vă rugăm să adăugați comentariul!
Vă rugăm să introduceți numele aici

Acest site folosește Akismet pentru a reduce spamul. Află cum sunt procesate datele comentariilor tale.